Mencapai kemuncak nikmat hubungan di ranjang bersama-sama tentu membangkitkan rasa bahagia dan kepuasan yang sukar diungkap dengan kata-kata. Hanya sanubari dapat menyelami erti bahagia yang dikecapi dan mampu diluahkan dengan tindakan penuh kasih sayang. Seiring impian untuk mengecapinya dalam setiap aksi hubungan intim yang dilakukan, ada rahsia yang tersembunyi. 

Kebanyakkan pakar hubungan seks menekankan ciuman, kucupan dan cumbuan adalah penting untuk membangkitkan nafsu dan ghairah sebelum memulakan hubungan seks. Ternyata menikmati indahnya pelayaran cinta bersama pasangan yang dimulai dengan seni cumbuan yang berkesan, sebenarnya mampu membibitkan suatu  ransangan yang misteri dan menjadi titik bermulanya aksi di ranjang penuh kenikmatan.
 
Tidak dinafikan, mengenali beberapa jenis ciuman dan mempraktiskannya kepada pasangan secara tidak langsung akan menyuntik variasi kesinambungan dalam menghangatkan hubungan seks. Sebenarnya terdapat pelbagai teknik dan seninya yang tersendiri. Antara beberapa gaya yang cukup disenangi dan digemari sama ada oleh lelaki mahu pun wanita, antaranya seperti :
 
Ciuman Pembuka
Jenis ciuman ini dilakukan secara bersahaja sebagai tahap awal melakukan aktiviti seks. Biarpun dilakukan dengan bersahaja dan tenang, namun ciuman jenis ini juga mampu memberikan perasaan mesra dan menerbitkan gelora di jiwa.
 
Ciuman Kering
Ini merupakan langkah seterusnya setelah mempraktiskan ciuman pembuka pada pasangan. Tekniknya dengan sedikit membuka mulut saat berciuman, hembuskan sedikit angin melalui mulut kemudian rapatkan secara lembut bersama-sama perasaan mesra kepada pasangan. Tahanlah sebentar untuk menikmati getaran-getarannya. Setelah itu angkat perlahan-lahan dan lakukan gerakan tersebut berulang-ulang.
 
Ciuman Basah
Dalam keadaan bercumbu, mainkan lidah anda sehingga menyentuh kulit pasangan. Selain membasahi daerah-daerah ransangan seks anda juga boleh melakukannya di kawasan yang digemari oleh pasangan anda.
 
Ciuman Sensasi
Teknik dilakukan dengan menggoda pasangan sehingga merasa ghairah. Setelah itu diteruskan dengan ciuman yang lebih bergelora. Caranya wajah suami menghampiri ke wajah isteri, kemudian sentuh bibir pasangannya dengan bibir atas sambil mendesah penuh godaan.
 
Ciuman Keliling
Maksud dari teknik ciuman ini adalah lidah dimasukkan ke dalam rongga mulut pasangan dan di sana bermulanya penjelajahan ke semua kawasan mulut. Mula-mula lidah menelusuri langit-langit mulut dan kemudian bersatu bersama lidah pasangan.
 
Ciuman Singa Menari
Ciuman singa menari adalah teknik melakukan ciuman di seluruh bagian tubuh pasangan dengan sentuhan-sentuhan dari bibir yang romantis. Ciuman ini dimulai dari bibir atas, lalu bibir bawah, leher, belakang telinga, dada dan seluruh tubuh badan.
 
Ciuman Bergema
Teknik ciuman ini dilakukan dengan iringan rengekan, ia bertujuan untuk merangsang nafsu pasangan. Caranya dekatkan bibir pada hujung rahang yang berdekatan dengan telinga, kemudian geserkan bibir pada sisi rahang sambil mengerang. Lalu bibir mendekati telinga kemudian mainkan lidah di atas lubang telinga. Adegan ini akan membangkitkan ghairahnya yang tersendiri.
 
Kuasa ciuman yang hebat akan membuatkan hubungan seks semasa berasmara lebih nikmat dan mengasyikkan. Dalam erti kata lain, aksi dan babak bercumbuan menjadi adegan utama ‘pemanasan’ aksi sebelum menemui titik kepuasan hubungan seks.